onsdag 7 april 2010

Duktiga mamman!

Fick lite småpikar av svärmor i helgen som var om sveas mat. Enligt henne så kanske svea är förstoppad för att hon "bara" får burkmat (vilket hon förövrigt inte får men till största delen iallafalla). Sist vi sågs så berodde förstoppningen på att Svea åker för mkt i sin gåstol (vilket hon nästan aldrig gör.. ) . Hur som helst så var jag duktig igår och lagade egen mat till svea, torsk med potatis och morot blev det. Jag var mkt nödj med anrättningen, smakade smask! Svea åt snällt ngr skedar och sen protesterade hon högljutt och fick en burkmat att fylla upp med. Hon tyckte även att det var dumt att svea får bebisgröten istället för att jag lagar egen gröt, varpå jag sa att det är bebisgröten dom faktiskt rekommenderar eftersom den är berikad med diverse bra grejer för bebis. Då blev hon lite ställd och tyst.

Jag tycker det är skitsvårt i den här åldern att laga egen mat, inget ska vara med salt i och oftast ratar hon allt som är nyttigt och skulle kunna matcha burkarna i näringsinnehåll. Våfflor pannkaka och annat som bara är skit egentligen glufsar hon glatt i sig, men det känns ju inte som om den maten är bättre än burkarna så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ett problem är ju också när man inte är hemma vid lunch. Ska dra med en matlåda på stan som typ halvruttnar innan det är dags att äta den?

Pratade med en kompis igår och hörde hur deras påsk varit, hon hade fått samma pikar av sin mans mormor. Det är som att den generationen inte fattar dagens mammor. På deras tid var man väll hemma hela tiden och lagade mat och det var sällan man gick hemifrån för att aktivera sig. Jag sa till min svärmor att jag inte har tid eller ork att laga mat till svea till lunch varje dag för att vi oftast är iväg ngnstanns varje dag för att Svea blir uttråkad och gnällig hemma. Då kontrade hon med att Svea minsann verkar jättenöjd hemma hos dom... hmm .. inte så konstigt eftersom det är en ny miljö med massor av nya grejer att kolla på. Om Svea skulle vara hemma hos dem jämt så kanske det inte skulle vara å skoj där heller... eller ?
En till störande sak är att allt som har med Svea att göra skall alltid tas upp med mig och bara mig, helst när lukas är utom hörhåll. Det kan handla om sveas stjärt huruvida om den är röd eller inte, maten, sova, kläder (för mkt för lite), aktiviteter, blöjor, sjung med svea eller inte, gåstolen osv. Varför är det bara jag som sakerna ska tas med? Ok att jag är hemma med henne nu men sååå jädrans mkt jobbar inte luke så att han inte alls har ngn talan i hemmet om sveas rutiner och dylikt. Varför bry sig överhuvudtaget? Svea är välmående och helt jädrans normal, hon är varken övergödd eller undernärd, sen i utvecklingen eller ngt annat avvikande.

Det som stör mig allra mest är att jag överhuvudtaget bryr mig. Luke säger att att jag ska strunta i det men det är ju lätt för honom att säga med tanke på att han aldrig får ngn kommentar om ngt någonsin. Innan svea kom var fokus på mig och min övervikt (vilket det är nu ibland också förvisso) men nu är det mesta av fokus lagt på Svea och allt skall tas med mig... drygt.

Jaa det är tufft att vara mamma ibland, särskilt när man får kommentarer av sådana människor som förväntas vara stödjande...

Lägger in en bild också på det stackars barnet som bara får livnära sig på den hemska burkmaten och den hemska bebisanpassade gröten...

3 kommentarer:

Maria sa...

Ja hålla k-ft!! Det är ju ditt barn, ert barn, och ni känner henne bäst och vill hennes absolut bästa. Burkmat är inte som burkmat var för 10 år sedan. GG äter BARA burkmat och jag skäms inte en sekund. Han älskar det och ratar hemlagat. Med tiden kommer de ju också att äta "vår" mat. Ja det är härligt med åsikter och tips från den äldre generationen. Tänk om de kunde förstå att tiderna förändras. Nä måtte jag bli en öppen och hålla k-ften mamma när jag blir äldre! JAg är mest less på att höra att det är bra om han gnäller lite. Gör ju inget om han gnäller, ta inte upp honom jämt då blir han ju bortskämd!!!! ÄHH va fasikens de blir inte bortskämda!!! Och jag har inget bättre för mig än att underhålla honom (mitt jobb just nu) sen är det ju jobbigare för mig än för honom med hans gnällande!! Och alla andra ska väl skita i din vikt!!!! Och de där med att man tar åt sig av vad de säger om ens barn är ju just för att man ger av sig själv så mycket 24 h om dygnet och sen kommer människor och hackar på ens STORA ansträngning!!! Hoppas Sveas mage rullar på!! GG måste äta plommon varje dag annars blir han hård direkt!! Ha en skön dag!!

ausi sa...

Tackar :-)

Szofia Jakobsson sa...

Kämpa på, och säg ifrån när det går för långt!